Slap skede? Du kan sagtens gøre noget ved det

92

Mange kvinder har oplevet frustrationer over deres sexliv og underliv generelt. En af grundene hertil er følelsen af at have en slap skede. Det kan fylde meget og give anledning til nedtrykthed og forringet nydelse. Tilmed er problemet oftest forbundet med en del skam, og mange kvinder kan komme til at føle sig forkerte. Det er rigtig ærgerligt. For i virkeligheden er det meget mere normalt, end man tror at føle sig slap i de nedre regioner. Hvis du føler, at det er et problem for dig, bør du læse med her.

Du må huske, at alle kvinder er forskellige i deres underliv – både når det kommer til udseende, form, følsomhed og selvfølgelig stramhed. Ingen er forkerte. Men selvom det er normalt, betyder det ikke, at det ikke kan gå dig på. Mange føler ikke, at de er i stand til at nyde et samleje på samme måde, hvis skeden føles slap. De kan enten synes, at de ikke selv stimuleres nok under akten, eller føle at de ikke er i stand til at tilfredsstille deres partner. Dette kan føre til både bekymring, utilstrækkelighed og nedsat sexlyst. Men bare rolig. Det behøver ikke at betyde, at du og din sexpartner ikke passer sammen seksuelt, eller at der ikke er noget at gøre. Faktisk kan du gøre en hel del selv. Det er bare med at komme i gang.

 


Hvorfor er min skede slap?

Der er helt naturlige forklaringer på, hvorfor du kan opleve slaphed i og omkring din skede. Modsat hvad nogle kvinder tror, er det hverken en for stor penis, dildo eller andet sexlegetøj, som er skyld i slap skede. Underlivet er elastisk nok til at klare dette og i stand til at udvide sig nok, ligesom det også er i stand til at trække sig sammen igen bagefter.

Forklaringen skal i stedet findes i bækkenbunden. Dette er en muskelgruppe, som sidder rundt om bækkenet og løber fra halebenet og ind mellem benene. Det er disse muskler, der sørger for, at vi kan lukke os sammen – selv efter penetration eller fødsel. Når disse muskler bliver svage, kan du opleve forskellige uønskede frustrationer som slaphed, manglende følsomhed og vandladningsproblemer. Dette kan skyldes årsager som:

  • Graviditet og fødsel
  • Skade
  • Operation
  • Mangel på træning
  • Almindelig aldring

Hvad kan jeg gøre?

 

Du får måske alverdens heftige forestillinger om operationer eller andre indgreb for at blive mere stram, men så drastiske metoder behøver du slet ikke gribe ud efter. Det kan gøres helt naturligt, og det er altså bækkenbundsmusklerne, du skal have fat i. Stram din skede op ved selv at træne din bækkenbund. Der findes masser af råd og øvelser for slap skede og underliv.

Du har sikkert hørt eller læst om knibeøvelser. Du ved måske, at du burde lave dem, men er aldrig helt kommet i gang. Måske er du i tvivl, om du gør det rigtigt. Men i virkeligheden er disse øvelser slet ikke så komplicerede, som de kan lyde. Det kræver prioritering, vedholdenhed og en vis føling med dit eget underliv. Men det kan lade sig gøre for alle og er aldrig for sent lige meget, hvor slap din skede føles.


Knibeøvelser

Knibeøvelser er rytmiske knib i underlivet, som du kan stramme skeden op ved at udføre regelmæssigt. Ja, faktisk er det ofte det eneste, der i grunden virker. Du kan lave dem hvor som helst, uden at nogen behøver lægge mærke til det. Der findes forskellige fremgangsmåder, men du kan for eksempel benytte dig af denne:

  • Start med at finde dig til rette i en behagelig stilling. Det kan være liggende, siddende eller stående.
  • Tag nogle dybe indåndinger. Spænd af i kroppen.
  • Du kan starte med at lave en række små hurtige knib for at komme i gang og mærke dig selv og dit underliv.
  • Hold så en lille pause
  • Knib herefter i 5-6 sekunder. Hold så pause i 5-6 sekunder. Fortsæt dette skiftevis minimum 5 gange eller efter behov.
  • Afslut med et større knib, som du holder, så længe det er muligt.
  • Til slut skal du afspænde i underlivet og sørge for, det er afslappet igen.

Gør jeg det rigtigt?

 

Mange kvinder er i tvivl, om de kniber på den rigtige måde, og underlivet er en kompleks størrelse, så det kan virke besværligt at få tag på.  Men der er måder til at hjælpe dig selv på vej og samtidig tjekke dine forsøg på at ramme de rigtige knib.

For det første skal du tænke på, at du ikke skal spænde i mave og balder, når du skal udføre et knib. Du træner slap skede – ikke slappe mavemuskler. Forestil dig, at du skal holde en prut inde i et stille rum, eller at du skal tisse og står i toiletkøen og venter på, at det bliver din tur. Det er nogenlunde den samme fornemmelse, du skal have i underlivet i forbindelse med en knibebevægelse.

Du kan også prøve at mærke på dig selv med to fingre. Stik dem let op i skeden og knib så. Hvis du kan mærke, at det trækker sig sammen rundt om dine fingre, kniber du på den rigtige måde. Hvis du ikke kan mærke den store effekt om fingrene, er der god grund til at øve dig noget mere og lære dit underliv bedre at kende. Du kan også bruge et spejl og kigge på dit underliv for at se, om der sker noget dernede, når du kniber. På den måde kan du også prøve dig lidt frem.

Det er generelt vigtigt at have en nysgerrig og positiv indstilling til bækkenbundsøvelserne og dit eget underliv. En god kontakt til skeden og musklerne omkring den gør, at du bedre kan mærke, hvad du har brug for, og hvad der ikke føles rart. Du kan for eksempel bruge dit åndedrag til at mærke musklerne dernede og til at spænde og afspænde. Kvinder kan ofte føle, at underlivet er lidt fremmed for dem. Det skal bare fungere dernede. Men ved at fokusere og mærke efter kan man opnå gode resultater. Yoga og pilates har ofte vist sig at være fordelagtigt, hvis du har slap skede, da begge dele for det meste arbejder med både vejrtrækning og bækkenbundsøvelser.


Bækkenbundskugler – for en mere effektiv træning

Hvis du har brug for et ekstra skub i arbejdet med dine bækkenbundsmuskler, kan du vælge at anskaffe dig nogle såkaldte bækkenbundskugler. Sinful.dk har for eksempel et anbefalelsesværdigt udvalg. Med bækkenbundskugler effektiviseres knibeøvelserne, og du har et redskab at arbejde med.

Der findes mange forskellige slags bækkenbundskugler at vælge imellem. Der er forskellige materialer som stål eller silikone og ligeledes forskellige udformninger, som kan påvirke sværhedsgraden af dine øvelser. Bækkenbundskugler fås både til begyndere, øvede og i sæt. Fordelen ved at købe et sæt fremfor en enkelt kugle, er, at du får flere slags kugler med i pakken, så det er muligt for dig at prøve dig lidt frem og skifte mellem forskellige varianter og størrelser alt efter hvor trænet, du bliver. Generelt siger man, at jo smallere og tungere kuglen er, desto sværere bliver det. Træning med en eller flere bækkenbundskugler handler nemlig om at knibe rundt om kuglerne og dermed sørge for, at de holdes oppe i skeden. Dette kræver, at man bruger bækkenbundsmusklerne, som derfor trænes herved.

Bækkenbundskuglerne er med til at øge din følsomhed i skeden, og mange vil opleve at blive stimuleret på en rar måde ved brugen af dem. De forhandles oftest til en pris, som de fleste kan være med til og fås også med vibration.

Når du skal finde dig til rette i at anvende en bækkenbundskugle, er det vigtigt, at du starter med at være afspændt og rolig. Find en behagelig position – det kan, ligesom med almindelige knibeøvelser, være både liggende, siddende og stående. Gør, hvad der føles bedst for dig. Smør så kuglen ind i et godt lag glidecreme og før den stille og langsomt ind i din skede. Når den er inde, kan du lave dine knibeøvelser, som du ellers ville lave dem, hvis du ikke brugte en kugle. Det er en god idé at variere dine knib. Giv dig selv tid til at prøve dig frem og udføre øvelserne. Forsøg at droppe al stress og jag – både mens du træner, men også når det kommer til trangen efter at mærke resultater. Det skal nok komme, hvis du er vedholden, og indtil da kan du ligeså godt gøre træningen til en rar ting.


Regelmæssig træning af slap skede

 

Det er kun almindeligt at tabe styrke i sine underlivsmuskler med alderen, men du kan som sagt træne dig til at forblive stram. Mange kvinder træner regelmæssigt deres krop, men hvad de ikke er klar over, eller har glemt at tænke på, er, at bækkenbundsmusklerne også bør trænes og holdes ved lige. Men du kan heldigvis træne de nedre regioner uden, at du overhovedet behøver at forlade hjemmet eller rejse dig fra sofaen for den sags skyld.

Bækkenbundskuglerne kan hjælpe dig på vej, men det er ingen mirakelkur. I virkeligheden går det meste af arbejdet ud på at være vedholdende og regelmæssig i sin træning. Det er selvfølgelig op til dig, hvor tit du træner. Al træning er god træning, og lidt er bedre end ingenting. Men ønsker du resultater og gerne hurtigt, er det mest optimalt, at du får trænet i hvert fald 3-5 gange i ugen. Selvfølgelig skal du ikke overtræne din bækkenbund, men generelt er det vigtigere at træne hyppigt end at træne lang tid ad gangen.

Hvis motivationen halter, kan det hjælpe at gøre træningen til en daglig vane. Måske vil det hjælpe dig at udføre øvelserne på et bestemt tidspunkt hver dag. Start med nogle realistiske krav til dig selv og træningen af din skede. Hvis kravene bliver for store, kan du hurtigt miste motivationen. Det handler om prioritering og om at kunne se det gode i både træningen og målet.


Gør det til noget rart

 

En slap skede bliver ikke strammet op uden motivation og træning. Derfor er det vigtigt at se øvelserne som noget rart. Som med så meget andet fysisk træning kan det komme til at virke som en sur pligt. Men sådan bør det ikke være. Det er vigtigt, at træningen bliver noget, du har lyst til at udføre, og som du måske endda nyder.

Hvis det skal lykkes at holde din træning ved lige, bør du starte med at kigge på din indstilling. En god kontakt med din bækkenbund gør, at du bedre kan mærke resultater og nemmere kan mærke, hvad du kan lide og ikke kan lide. Vær positiv og åben når du begynder din træning og se den som en værdifuld investering i dig selv. Prøv at gøre øvelserne til noget rart i sig selv.

For at opnå mere tilfredsstillelse ved træningen kan du for eksempel gøre det i forbindelse med onani. Det kan faktisk føre til meget intens nydelse, hvis du kniber, mens du onanerer.

Det er dog ikke kun under onani, at knibeøvelser kan intensivere nydelsen. Det gælder også under sex. Stram skeden rundt om din partners penis, mens den er inde i dig – bare et klem eller to er nok. Det kan føles meget tilfredsstillende for både du og din partner. Du kan eksperimentere med hyppigheden og længden af dine knib under sex og variere det lidt, så det bliver sjovt og rart for jer begge.


Grunde nok

Hvis du ikke allerede ser grund nok til at komme i gang med træningen af slap skede, er der her oplistet en række gode grunde til at forsøge at stramme din skede mere op:

  • Bedre og mere nydelsesfyldt sexliv
  • Stærkere orgasmer
  • Bedre kropsholdning
  • Styrkelse af kroppens grundmuskler
  • Forebyggelse af inkontinens
  • Forebyggelse af nedfalden livmoder
  • Bedre kontakt og kontrol med dit underliv

Rigtig god fornøjelse!

 

Mette Sofie Hansen
Mit navn er Mette Sofie. Jeg er dating coach & parterapeut, også er jeg interesseret i alt indenfor romantik & erotik. Jeg elsker mit arbejde som skribent & researcher her hos Eroti.dk; Danmarks bedste erotiske magasin. Hvor jeg hver dag arbejder for at hjælpe dig med, at vælge det bedste sexlegetøj, finde den bedste datingside eller bare blive klogere på et givent emne. Har du et spørgsmål til mine artikler eller noget helt andet, skal du være velkommen til at skrive til mig på: mette-sofie-hansen@eroti.dk.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here