Kegel øvelser – Bedste øvelser til at styrke din Pelvic

4

Din gynækolog har sikkert nævnt på et tidspunkt, hvor vigtigt det er at styrke sin bækkenbundsmuskler. Hvis man har svage bækkenbundsmuskler, kan man faktisk opleve en række problemer som følge af det. Hvis du styrker din bækkenbund, kan du undgå, at dit underliv synker ned, at du får svært ved at styre dit tis og mere. Derudover giver et tonet bækkenbund også langt mere følelse under sex, samtidig med du bliver strammere, hvilket aldrig er en dårlig ting.

Her kan du læse mere om, hvordan du laver kegel øvelser.

Hvordan laver man kegel øvelser?

Man kan faktisk lave kegel øvelser stort set overalt, hvilket gør det nemt for dig at få det ind i din hverdag. Det eneste, det kræver, er faktisk bare, at du enten sidder eller ligger ned. Det betyder, at du kan lave dem, når du arbejder, kører bil, spiser eller ser en film. Øvelserne er super nemme at lave og kræver faktisk ikke, at du bevæger dig, hvilket er, hvorfor du også kan lave dem sikkert, imens du kører.

Når du laver kegel øvelser, skal du helst gøre det med en tom blærer. Når du så er klar, skal du enten sidde eller ligge ned. Når alt det er gjort, skal du bare følge følgende trin:

  • Spænd din bækkenbund, og hold den i 3-5 sekunder.
  • Afslap musklerne i 3-5 muskler.
  • Gentag den samme bevægelse 10 gange 3 gange om dagen.

Det lyder måske som meget at skulle lave kegel 3 gange om dagen, men når du først har vænnet dig til det, vil du knap lægge mærke til, at du laver dem. Det tager kun et par minutter at lave øvelserne, så du skal ikke bruge meget tid på det om dagen.

Der er nogle, som anbefaler at stoppe tissestrålen på toilettet i troen om, at det styrker bækkenbundet. Hvis du er i tvivl om, hvilke muskler du skal spænde, så er det at stoppe tissestrålen en god måde at finde ud af det på, da det er de samme muskler. Dog skal du være opmærksom på, at det faktisk tit gør din bækkenbund endnu svagere at stoppe med at tisse, inden du er færdig.

Sådan finder du de rigtige muskler

Det sværeste ved kegel øvelser er at finde de muskler, som man skal spænde. Som nævnt lige før kan du blandt andet prøve at stoppe med at tisse, når du er på toilet, men hvis du ikke synes, at det hjælper, er der heldigvis andre alternativer, som du kan læse om nedenfor:

  • Prøv at forestille dig, at du forsøger at holde en prut inde. Dette vil også aktivirere de rigtige muskler.
  • Indsæt en finger i skeden og prøv at stramme dine muskler omkring den. Her skal du helst kunne mærke musklerne stramme sig om din finger og bevæge op og ned.
  • Hvis du er en mand, kan du indsætte en finger i endetarmen og stramme ringmusklen om din finger.

Hvordan kan du gøre dine kegel øvelser endnu mere effektive?

Det vil typisk tage et par måneder, inden man kan mærke forskel, når man laver almindelige kegel øvelser. Hvis du gerne vil have en mere effektiv træning, kan du overveje at investere i et par bækkenbundskugler. Disse kugler fungerer faktisk som små vægte, så du laver essentielt vægtløftning med dine bækkenbundsmuskler. Kuglerne bruger du ved at indsætte dem op i skeden, og så knibe musklerne sammen, så de ikke falder ud, når du står oprejst. Du kan fx bruge kuglerne, imens du går en tur eller ordner ting rundt i huset. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke har kuglerne oppe i for lang tid ad gangen. Hvis du gerne vil prøve kræfter med bækkenbundskugler, er det vigtigt, at du træner dig op og starter ud med en lavere vægt, så du ikke overbelaster din bækkenbund. Du kan finde 3 gode bud på bækkenbundskugler nedenfor:

Sinful Ava Bækkenbundskugler Dobbelt

sinful ava bækkenbundskugler dobbelt

Tjek prisen her

 

Denne bækkenbundskugle er perfekt til dig, som gerne vil begynde at træne med lidt mere tyngde. Den vejer 60 gram.

Fordele:

  • Øger følsomhed under sex
  • Nem at bruge

Ulemper:

  • Kun en vægt.

Disse bækkenbundskugler fra Sinful er god til begyndere, da de blot vejer 60 gram. Den lange snor gør det nemt for dig at tage kuglerne ud igen efter brug.

Disse bækkenbundskugler er lavet af silikone og metal, og de er både ftalatfri og nikkelfri. De har en diameter på 3,2 cm på det bredeste punkt og en total længde på 17 cm, hvor 8,5 cm er snoren.

LELO Luna Beads Bækkenbunds Træningskugler

lelo luna beads bækkenbunds træningskugler

Tjek prisen her

 

Disse bækkenbundskugler giver dig mulighed for at eksperimentere med flere forskellige vægte.

Fordele:

  • Øger følsomhed under sex
  • Nemme at bruge
  • Flere forskellige vægte

Ulemper:

Disse bækkenbundskugler kommer med flere forskellige vægte, så du har mulighed for at eksperimentere med flere forskellige vægtklasser. Du får 2 plastkugler af 28 gram og 2 af 27 gram, som du kan sammensætte, som du vil i den bløde kugleramme.

Disse bækkenbundskugler er lavet af silikone og ABS, og de er ftalatfri. Kuglerne har en diamater på 3,6 cm.

Elvie Kegel App-styret Bækkenbundstræner

elvie kegel app styret baekkenbundstraener 01 app

Tjek prisen her

 

Dette prisvindende træningssystem gør det nemt for dig at holde styr på din træning igennem den medfølgende app.

Fordele:

  • Nem at bruge
  • Kan fungere som personlig træner
  • Giver dig et overskueligt overblik over din træning
  • Prisvindende

Ulemper:

  • Prisen

Dette prisvindende træningssystem gør det nemmere for dig at holde styr på din træning og holde dig motiveret. Selve vægten fungerer som en tracker, som giver den information, app’en skal bruge for at kunne følge med i din træning. Igennem app’en kan du spille spil, hvor du bruger trackeren som joystick, hvilket træner din bækkenbund.

Trackeren er opladelig og vandtæt. Den er lavet i medicinsk silikone og er ftalatfri. Der medfølger et beskyttelsescover, oplader etui og en oplader.

Hvis du ikke fandt, hvad du ledte efter:

Der findes mange flere bækkenbundskugler på markedet end disse 3. Du kan finde flere af de bedste bækkenbundskugler her.

Det er ikke sikkert, at bækkenbundskugler er noget for dig. Hvis ikke bækkenbundskugler er noget for dig, kan du finde inspiration til flere kegel øvelser uden bækkenbundskugle her.

 

Sanne Sorello
Jeg hedder Sanne er uddannet sexolog & journalist, og arbejder her på siden som skribent. Jeg nyder at teste, anmelde samt skrive guides indenfor erotik, romantik & dating. Hvis du sidder med et ubesvaret spørgsmål, så kontakt mig endelig på: sanne@eroti.dk.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here