Sådan laver du bækkenbundsøvelser med bækkenbundskugler

176

Bækkenbundsøvelser eller såkaldte knibeøvelser har til formål at styrke muskulaturen i underlivet.

Nærmere bestemt skal de styrke musklerne i bækkenbunden, hvilket har en række gavnlige forhold både rent sundhedsmæssigt, men også for at få bedre sex. En god måde at træne musklerne i bækkenbunden på er ved at bruge såkaldte bækkenbundskugler. I denne artikel kan du læse mere om, hvorfor det er en god idé at træne musklerne i bækkenbunden, og hvordan du kan gøre det ved hjælp af bækkenbundskugler.

Hvorfor er det vigtigt at træne bækkenbunden?

Mange kvinder har hørt om bækkenbundsøvelser eller såkaldte knibeøvelser før og ved, at det er en god idé at udføre dem. Men ikke alle er bevidst om, hvordan de skal gøre det eller præcis hvorfor. Svaret på det sidste af de to spørgsmål er længere end som så. Der er nemlig rigtig mange gode grunde til at træne musklerne i bækkenbunden. Dels er det gavnligt rent sundhedsmæssigt og dels kan det have positive effekter på sexlivet.

For at forstå, hvorfor stærke muskler i bækkenbunden er vigtigt, skal man først forstå, hvad der sker, hvis musklerne i bækkenbunden svækkes eller ikke er stærke nok. De pågældende muskler kan blandt andet blive svækkede som resultat af graviditet, fødsel, diverse operationer, overdrevet belastning som resultat af længerevarende forstoppelse eller kronisk hoste samt noget så simpelt som aldring. Nogle af de hyppigst forekommende konsekvenser af en svækket bækkenbundsmuskulatur er:

  • Problemer med ufrivillig vandladning. Det vil sige problemer med at holde på urinen, når man eksempelvis hoster, griner, dyrker motion, under sex og så videre
  • Problemer med at holde på afføring eller luft (Prutter)
  • Smerter i de nedre rygregioner
  • Nedsat nydelse i forbindelse med sex

Der er med andre ord tale om relativt alvorlige konsekvenser, som kan være til stor gene i hverdagen. Når konsekvenserne af svækkede muskler i bækkenbunden er så alvorlige og så relativt mangeartede skyldes det, at musklerne omkranser både urinrøret, vagina og endetarmen. Det påvirker derfor hele underlivet og dets funktioner, hvis musklerne ikke er tilstrækkeligt stærke. Derfor er det altså vigtigt at sørge for at træne sine muskler i bækkenbunden og holde dem stærke. Det kan du gøre ved at lave bækkenbundsøvelser eller knibeøvelser på almindelig vis, eller du kan gøre det ved hjælp af bækkenbundskugler, hvilket som regel er mere effektivt og nemmere for de fleste.

Hvad er bækkenbundskugler?

Bækkenbundskugler er et redskab skabt specifikt til træning af musklerne i underlivet. Som nævnt kort i det ovenstående er deres formål at assistere med at lave bækkenbundsøvelser eller såkaldte knibeøvelser, så de bliver nemmere at udføre, og træningen bliver mere effektiv.

Nogle kvinder vælger at lave bækkenbundsøvelser uden redskaber i begyndelsen, men mange går med tiden over til at bruge bækkenbundskugler, fordi de ønsker en mere effektiv og målrettet træning af musklerne i underlivet. Når træningen bliver mere effektiv med bækkenbundskugler, skyldes det kort sagt, at man øger modstanden og derved gør øvelserne mere udfordrende. Det kan måske bedst sammenlignes med, at man har været vant til at lave styrketræning med egen kropsvægt og nu går over til at begynde at løfte håndvægte og lignende.

Ud over at fungere som et træningsredskab, fungerer bækkenbundskugler også for nogle kvinder som en decideret stykke sexlegetøj, idet kuglerne kan have en stimulerende effekt. Derfor forhandles bækkenbundskugler også i de fleste erotikbutikker, hvor man også køber øvrige former for sexlegetøj. Man behøver dog langt fra at have lyst til at bruge kuglerne som sexlegetøj for at anskaffe sig dem. For mange kvinder er kuglernes primære formål at træne underlivet for at afhjælpe ovenstående konsekvenser af et svækket underliv eller for at forebygge dem. Men hvad er bækkenbundskugler egentlig?

Bækkenbundskugler har mange forskellige navne i forskellige sammenhænge. Nogle steder kan man også se dem beskrevet som eksempelvis Geisha kugler eller Ben Wa kugler. Der er dog i realiteten tale om det samme. I alle tilfælde dækker navnet over et lille redskab i form af en lille vægt, der som nævnt er skabt særligt til at hjælpe kvinder med at styrke deres underliv og muskulatur. Dermed er kuglerne også udformet og skabt på en måde, der er sikkert for underlivet, og som ikke udgør en potentiel fare.

Bækkenbundskugler fås i en lang række af forskellige varianter, som først og fremmest adskiller sig på mængden af vægt. Drager man igen paralleller til almen styrketræning, siger det sig selv, at man som nybegynder formentlig vil have størst glæde af en variant med lidt mindre vægt, hvorefter man kan bevæge sig opad på vægtskalaen, når man ønsker, at øvelserne skal blive sværere og mere udfordrende. Start derfor gerne med en lettere vægt og bevæg dig gradvist opad på vægtskalaen. Nogle varianter af bækkenbundskugler kommer med forskellige vægte i en. På den måde behøver du ikke gentagne gange at investere i et nyt produkt.

Overordnet set er der ifølge eksperter tre ting, man bør overveje, når man anskaffer sig bækkenbundskugler eller andre redskaber til træning af bækkenbunden:

  1. Materialet, redskabet er gjort af. De fleste professionelt producerede bækkenbundskugler har en overflade af silikone uden skadelige stoffer, hvilket er et af de bedste materialer til redskaber, der skal bruges indvendigt i kroppen. Også meget sexlegetøj er af dette eksakte materiale.
  2. Hvorvidt redskabet er af et materiale, der potentielt kan gå i stykker og efterlade skarpe kanter og lignende. Er det tilfældet, bør man som udgangspunkt holde sig væk fra det pågældende produkt, da det potentielt kan føre til skader indvendigt i underlivet.
  3. Hvorvidt redskabet er nemt at fjerne igen efter endt træning. De fleste bækkenbundskugler på markedet kommer med en lille silikonesnor, som gør, at kuglerne kan trækkes ud, som var de en tampon. Det er dog vigtigt at sikre sig, at kuglerne nemt kan fjernes igen, inden de sættes op.

Bækkenbundsøvelser billede1

Hvordan bruger man bækkenbundskugler?

Har du besluttet dig for at begynde at træne din bækkenbund, enten for at afhjælpe eksempelvis besvær med at holde på vandet eller smerter i ryggen, eller fordi du gerne vil afhjælpe eventuelle problemer? I så fald er det bare med at komme i gang. Det er helt ufarligt at træne bækkenbunden og alle kan være med. Med nogle få instruktioner vil du se, at det faktisk er ganske nemt at holde musklerne i underlivet stærke.

Trin 1: Lær at lokalisere og kontrollere din PC-muskel

For at forstå hvordan man bruger bækkenbundskugler, kan det være en god idé at begynde med at sætte sig ind i, hvordan man laver helt almindelige knibeøvelser. Det finder du blandt andet guides til her på siden. Du kan også finde guides til forskellige bækkenbundskugler, som kan hjælpe dig til at vælge den rigtige.

Sådan en guide finder du her.

Når det kan være en god idé først at sætte sig ind i, hvordan almindelige knibeøvelser fungerer og udføres, skyldes det, at dette kan hjælpe dig til at lokalisere og kontrollere din såkaldte PC-muskel.

PC-musklen kendes også under det væsentligt mindre mundrette navn pubococcygeus musklen. Musklen sidder i underlivet og er det, vi i denne artikel blot omtaler som bækkenbundsmuskulaturen.

Skal du aktivere din PC-muskel, kan du bedst gøre det ved at forestille dig, at du skal stoppe med at tisse midt i en tissetår. Forestil dig, at du skal bremse strålen. Du vil sandsynligvis mærke en form for sammentrækning af musklerne i underlivet. Synes du, at det er svært at lave denne bevægelse ude af kontekst, kan du til at begynde med sætte dig på toilettet og rent faktisk i praksis stoppe med at tisse midt i en stråle. Registrer hvordan det føles i underlivet og efterlign efterfølgende denne bevægelse. Nogle kvinder har til at begynde med nemmest ved at lave denne knibeøvelse, når de ligger ned, men med tiden, når muskulaturen styrkes, vil man kunne lave bækkenbundsøvelser i mere eller mindre alle stillinger og positurer. Alternativt kan du prøve at stramme dine underlivsmuskler om en finger. Forsøg at trække musklerne i underlivet sammen, indtil du mærker en stramning om din finger.

Forsøg udelukkende at aktivere PC-musklen og undgå således samtidig at spænde i lår eller balder. Øvelsen er mest effektiv, når du formår at isolere PC-musklen og alene at aktivere den.

Selve den ovenfor beskrevne knibebevægelse er i virkeligheden den træningsøvelse, du skal udføre, når du laver bækkenbundsøvelser. Når du har lært at lokalisere og isolere PC-musklen, er du klar til at begynde at eksperimentere med bækkenbundskugler.

 

Trin 2: Indsæt bækkenbundskuglerne

Første gang du skal indsætte bækkenbundskuglerne, er det en god idé at begynde med at finde en komfortabel og afslappet stilling. Det kan være ved at sidde, stå eller ved at ligge ned – det afhænger helt af dine egne præferencer. Skub forsigtigt og roligt bækkenbundskuglen ind i vagina.

Stop med at skubbe så snart kuglen er helt inde. Du skal ikke skubbe kuglen længere ind, end at den umiddelbart er inde. Vær sikker på, at du stadig kan nå snoren eller den del af redskabet, som gør det muligt at hive kuglen ud igen. Saml benene for at holde kuglen på rette sted, mens du positionerer dig, så du er klar til at udføre selve øvelserne.

Bækkenbundsøvelser billede2

 

Trin 3: Træning eller forspil

Bruger du bækkenbundskuglerne til træning, er det nu tid til at begynde at udføre øvelserne. Begynd med at knibe musklerne i underlivet sammen som beskrevet ovenfor. Hold dem sammenknebet i cirka tre sekunder, før du giver slip og slapper af i tilsvarende tre sekunder.

Har du været vant til at udføre knibeøvelser uden bækkenbundskugler, vil du hurtigt kunne mærke, at øvelserne nu er mere udfordrende. Gentag øvelserne et par gange. Udfør gerne sæt af 10 eller 15 sammenknibninger og gør det tre gange dagligt. Gør disse øvelser til en del af din daglige rutine eller udfør dem så ofte, du kan for det hurtigste og bedste resultat.

Bruger du bækkenbundskuglerne som forspil eller som et led i seksuel leg, kan du vælge at indsætte kuglerne et par timer inden, du forventer at se din partner. Dette kan øge den seksuelle ophidselse og fungere som et led i jeres forspil. Vil du inddrage din partner yderligere, kan du også bede vedkommende om at indsætte kuglerne for dig. Lad dem sidde i en rum tid for at øge den ophidsende effekt.

 

Trin 4: At fjerne kuglerne

Ved endt træning eller forspil er det blevet tid til at fjerne bækkenbundskuglerne. Der er flere måder at fjerne kuglerne på. Du kan enten stikke en finger ind i vagina bag den første kugle og forsigtigt trække nedad eller udad.

Alternativt kan du naturligvis bruge snoren eller den del af redskabet, der er skabt til at trække kuglerne ud, præcis som man ville gøre med en tampon. Sørg for at du er helt afslappet i underlivet, inden du fjerner kuglerne, så du undgår ubehag.

Når du har fjernet kuglerne, bør du vaske dem i varmt vand med mild sæbe. Brug eventuel sæbe, der er skabt særligt til sexlegetøj af silikone for den mest skånsomme behandling af kuglerne. Skyl kuglerne grundigt og vær sikker på, at ingen sæberester er efterladt tilbage, da tilbageværende sæbe kan give anledning til irritation af underlivet næste gang, du bruger dine bækkenbundskugler.

Bækkenbundsøvelser billede3

 

Øvelser med bækkenbundskugler

Når først du har lært at bruge dine bækkenbundskugler og mestret knibeøvelserne, er der flere forskellige øvelser med bækkenbundskugler, du kan kaste dig ud i at prøve. De forskellige øvelser har forskellige effekter og formål, men kan også være gode, hvis du blot ønsker lidt variation.

Som tidligere nævnt findes bækkenbundskugler i forskellige varianter og fås således blandt andet i forskellige vægtgrader. Ønsker du variation eller udfordring, kan du starte med at øge kuglernes vægt og udfordre dig selv yderligere, men du kan også prøve nogle af nedenstående eksempler på øvelser med bækkenbundskugler. Øvelserne består først og fremmest i at lave knibeøvelserne om bækkenbundskuglerne i forskellige positioner. Således træner du dine muskler i underlivet på forskellige måder, hvilket kan styrke dem yderligere. Prøv eksempelvis:

  • Bækkenbundsøvelser liggende
  • Bækkenbundsøvelser stående
  • Bækkenbundsøvelser siddende
  • Bækkenbundsøvelser i squat-position

Vil du udfordres, kan du også prøve at fokusere på at skubbe kuglerne frem og tilbage i underlivet. Dette kan styrke musklerne yderligere og være en god udfordring.

Bækkenbundsøvelser billede4

Lise Petersen
Lise Petersen
Hej! Velkommen til Eroti.dk. Vi elsker at blogge om romantik, dating og sexlegetøj. Vores anmeldelser, test og guides er skrevet af produkttestere og eksperter. Jeg håber du nyder vores indlæg. Skulle du have nogle spørgsmål er du mere end velkommen til at kontakte mig på: Kontakt@eroti.dk.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here